Revisjon av det 3`dje førekortdirektivet

Publisert av Tor Henriksen den 07.05.21. Oppdatert 11.05.21.

Si din mening om du ønsker å kjøre tyngre bil på B førerkortet!

EU-kommisjonen gir nå EU borgere muligheten til å si sin mening til revisjonen av det 3`dje førerkortdirektivet. Vi som nordmenn er EØS borgere og burde vel også bli hørt?

Så si din mening på denne lenken Giv din feedback om: Revision af direktivet om kørekort (europa.eu) Du kan velge et annet EU språk om du ønsker, men dansk er vel nærmest?

Norsk Bobilforening responderte på høringen sist, med argumenter å kunne kjøre et enkeltkjøretøy på 4,25t på B førerkortet og ikke bare et vogntog. (Personbil og tilhenger på maks 750kg.)

Kan virke som revisjonen har fått en forsinkelse p.g.a. Coronaen, siden nå er ferdigbehandlingen satt til 2022 og ikke 2021 som sist?

B96 er innført, som gir en mulighet til å kjøre personbil og tilhenger over 750kg.

På B førerkort kan man også kjøre 0 utslippskjøretøy på inntil 4,25, men vekten over 3,5t må skyldes f.eks. vekten av batteriet på el. kjøretøy.

Man kan selvsagt også si sin mening om andre ting enn vektbegrensningen på B førerkortet, men for mange bobilister er det med å øke vekten på B førerkortet til 4,25t et viktig punkt og det Norsk Bobilforening setter fokus på.

Slik det ser ut nå vil revisjonen av den 3`dje førekortdirektivet være ferdig i slutten av 2022 https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12978-Revision-af-direktivet-om-k%C3%B8rekort_da Selvfølgelig vil Norsk Bobilforening følge med å respondere på neste konsultasjonsrunde i siste kvartal 2021, sammen med sine samarbeidspartnere, NBCC og NCB. Det ferdig reviderte direktivet skal deretter sendes til medlemslandene innen utgangen av 2022 og så kommer det an på hvor raskt det blir innført i de enkelte land.

Så nå er det viktig at alle som ønsker at man skal kunne kjøre et enkeltkjøretøy på 4,25t med B førerkort, engasjerer seg og responderer på denne revisjonen av det 3`dje førerkortdirektivet.

Hver stemme og hver kommentar teller slik at EU kommisjonen anerkjenner at kravet om "vektøkning" ikke bare er et krav iscenesatt av foreninger, bedrifter, men at innbyggerne i EU står bak dette kravet og kjemper for gjennomføringen.

Gjør disse lenkene tilgjengelig for flest mulig interesserte, så de har mulighet for å si sin mening og kanskje muligheten for å kunne kjøre bobil på 4,25t.

Fristen for å delta er 21. mai 2021. Så det haster!.