Noe gledelig, noe «skummelt» og noe trist, for bobilister
11. mai 2021 la Regjeringen Solberg frem sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2021. Sakene er noen av de NB politisk komite jobbet med lenge og vil være med videre. Har allerede vært i kontakt med våre kontakter og håper på noen forandringer under forhandlingene nå før sommeren.
Det gjelder først og fremst forskuddsbetalingen på kjøretøy over 8m. Er jo gledelig at fergetakstene senkes med 10% fra sommeren i år og ytteligere 10% neste år til de er 50% lavere.
3000kr. i forskuddsbetaling for de med kjøretøy under 8m i stedet for 3700kr. er en gledelig forandring for mange bobilister.
Derimot er det trist at de med bobiler over 8m må fremdeles betale 14800kr. på forskudd for å få 50% rabatt på fergeprisen. Dette vil som nevnt NB prøve å få en endring før sommeren, enten som midlertidig eller permanent. Permanent er ønskelig, men et Coronatiltak som i 2020, burde være mulig i førsteomgang?
14800kr. er et stort innhugg i feriebudsjettet og negativt for turistnæring som en trenger ferge for å besøke, kan miste inntekter.
En bobil på under 8m, vil med forskuddsbetaling på 3000kr. ha betalt for ca. 10 seilinger i sone 5 og en bobil over 8 inntil 10m vil ha betalt for ca. 35 seilinger i samme sone, med forskuddsbetaling på 14800k. Med andre ord for mange års sommerferie. Ja man kan si opp avtalen igjen og få tilbake innestående beløp, men lavere forskudd er enklere på flere måter.
Det skumle med dette foreslåtte nasjonalbudsjettet er dette med typegodkjenning, mener jeg. Blir litt komplisert å forklare og er sammensatt. Men mange har sikkert hørt om, personer som har satt i seter i biler registrert som varebil og det har utløst mange 100000kr. i engangsavgift.
For noen år siden var det også snakk om personer som ble stoppet med bobiler og ikke hadde med delene som måtte til for å lage alle sengeplassene. Kunne risikere å måtte betale engangsavgift for personbil. Det var også snakk om at sengene kunne ikke sette sammen av løse deler, de måtte være fastmontert.
Norge har en «egen definisjon» på hva som er bobil (campingbil) og når den definisjonen ble utformet, forsvant jo en hel «bobiltype» små campervan (VW, MB, o.l.)
Bybobilene vi har nå er så store at de greier det norske kravet, men fremdeles er det mange bobiler på kontinentet som ikke kan registreres som bobiler i Norge.
At nå et av kravene for å kunne registrere en bobil i Norge, er endret så man ikke trenger å ha like mange sengeplasser som sitteplasser er positivt. Men grunnen til at bobiler ble registret i Norge med færre sengeplasser enn i mange andre land, var at målene på sengeplassene i Norge ikke var samme som i alle andre land. Og mindre sengeplasser, færre blir bobilen registrert for.
Så at det nå vil bli stilt høydekrav på en bobil for å få dem i avgiftsklasse som bobil er litt forståelig for meg. Og det skumle er at forskjellen på bobil og personbil blir visket så mye ut at avgiften på bobiler stiger over dagens 22% og det vil ikke være gunstig for bobilistene.
Det har jo flere ganger siden siste økning til 22% vert flere forsøk fra enkelte partier å øke det ytteligere og dette kan være et steg nærmere og det er skummelt.