FICC Rally 2020

Publisert av Tor Henriksen den 04.11.19. Oppdatert 12.03.20.

Treffet er avlyst

Alle veier fører til Roma sies det og i 2020 kan du kjøre en av dem selv. Fordi FICC Rallyet i 2020 arrangeres nær kysten utenfor Roma på den store campingplassen Camping Village Roma Capitol fra 24/7 til 2/8.

Da er campere i bobiler, campingvogner, telt og bungalower fra hele verden invitert til å delta på det 90nde verdenstreffet. For å fremme vennskap og etablere nye forhold mellom mennesker som deler lidenskapen med mobil turisme.

Det blir 10 dager på en unik arena og med et innholdsrikt program på utflukter som  må bestilles i tillegg.

Besøk nettsiden til det 90ende FICC Rallyet og bli inspirert. https://ficc2020.actitalia.it/en/

Man må være medlem av en Camping Club for å kunne delta på disse treffene og påmeldingen gjøres på nett,

Bestilles her https://ficc2020.actitalia.it/en/store/excursions/participation/

Siden NB på denne måten ikke har oversikt over hvor mange som melder seg på, så gi gjerne beskjed til undertegnede. Det kan planlegges felles tur nedover/oppover for de som evt. ønsker det, så gi beskjed.

Tilbakemeldingene er avgjørende på hvordan turen/turene evt. legges opp.

Siden det må bestilles/reserveres overnatting på en slik tur vil det være bindende påmelding på en slik tur og interessen må meldes raskest mulig

Ved ca 3 ukers ferie går det fort en snau uke hver vei og en drøy uke der nede og det er utgangspunktet for turen, som kan startes og avslutte på de enkelte overnattingsplassene etter eget ønske .

Hvor raskt og hvilke besøk som gjøres underveis er også avhengig av deltagelsen. Så gi beskjed om det er aktuelt og evt. tips om stopp/besøk.

Raskeste veien fra Hirtshals er ca. 2200 km en vei og legger man turen innom Ørneredet blir det fort 300 km ekstra.

Beste vei er gjennom Østerrike og da trenger man GoBox om man har bobil over 3,5t og har man bobil med EuroIV, V eller VI trenger man dokumentasjon som må sendes inn innen ca 14 dager om ikke får man et krav på ca. 240 Euro.

Man kan også benytte EasyGo+ og dette er ting man må tenke på. Det ble i 2019 også mye vanskeligere å kjøre gjennom Østerrike uten Boks, Det ble satt opp forbudsskilt på flere aktuelle veier og politi hadde hyppige kontroller.

Skal man kjøre til Italia uten Boks vil det bli mange km. ekstra og kanskje ikke så mye billigere i kr. og ører.

Bobiler under 3,5t kjøper vignett, så de slipper overraskelser i ettertid om dokumentasjon ikke sendes inn.

Har man Euro III motor eller eldre er det ikke krav til ettersendelse av dokumentasjon, men en betaler en høyere km. avgift når man kjører på de avgifts belastede veiene.

Det er tradisjon på å ha en «norsk aften» som vi samles med gjester og da er det litt greit å ha en oversikt over hvor mange det blir fra de to norske kubbene. Alle de norske vil ligge sammen og samarbeider.

Det deltar campere fra 25 til 35 nasjoner og er fra ca. 500 til flere 1000 enheter avhengig av sted og tidspunkt, disse treffene holdes.

Så sett av tidspunktet om det kunne være aktuelt og delta i år og husk om en melder seg på seinere enn 20.05.20 blir det et påslag på 20%

Barn opptil 11 år: Gratis
Barn 12-18 år: € 85
Voksne over 18 år: € 140
Ekvipasje med en person: € 180
Strøm: Gratis

Man kan også leie campinghytte til forskjellige priser.

Turer: Bracciano € 75, Castel Gandolfo € 75, Tivoli € 85, Viterbo € 85, Roma om natten € 65

Turer: Kan man se her. https://ficc2020.actitalia.it/en/excursions/

Man har selvsagt god tid til å utforske omgivelsene på egen hånd og en kan få en del tips ved å lese brosjyren og nettsiden til treffet.

Er det spørsmål, ta kontakt og det kommer en artikkel om dette i Bobilen, tidlig 2020.

Tor H 114