Kjøreteknisk trening for Bobilkjørere

Publisert av Odd Ørstavik den 27.05.20.

Arrangementet er åpen for medlemmer av KNA og NB.

Kursene avholdes 9, 10 og 11 juni. Oppstart hver kveld kl. 17 og en skal møte med egen bobil. Maks 20 bobiler pr. kveld

Sted: Biltilsynet Forus

Gebyr: Kostnader: 50,- pr. deltaker/bobil (tilfaller KNA og betales på stedet)

Påmeldingsfrist: 5.6.2020

Påmelding skal skje en av måtene:

• mail: odd.orstavik@msvingen.no (foretrukket)
  • sms: 901 93 277

Husk at du må skrive hvem du er, hvor du er medlem og medlems nummer i den aktuelle foreningen. Bekreftelse på deltakelse blir sendt relativt raskt.

Samlingens innhold er

KNA ønsker velkommen og overlater ordet til Statens Vegvesen Vegkontor som bruker ca. 15 minutter til å orientere rundt det de opplever både som etat og som Bobilførere.

Alle som deltar fra dem er medlemmer hos dere.Så vil det følge 5 øvelser som omhandler sikkerhet.

• Øvelse 1 vil være å treffe med venstre forhjul på en plate. Når det er gjort vil øvelsen gjentas, men denne gang høyre forhjul skal treffe. Dette er en øvelse som skal gi føreren bedre forståelse for sitt eget kjøretøy.
  • Øvelse 2 vil være høydemåling av kjøretøy. I vognkortet er det slutt på at høyde noteres. Dette skyldes at så mange legger på takboks, antenne osv. Derfor er det få nye som vet hvor høy bilen er.
  • Øvelse 3 går ut på at det er satt opp et felt en skal kjøre i. På høyre side vil det være plastrør som skal danne den ene siden på en vei. Det vil være samme bredde som et felt. Så skal en svinge 90 grader til venstre. Hva skjer med plastrørene, klarer du svingen uten at du treffer dem?
  • Øvelse 4 er en ryggeøvelse
  • Øvelse 5 er vekt av bil. Denne foretas av oss eller dere.

Biltilsynets folk vil være tilgjengelige for spørsmål som måtte oppstå.

KNA og NB vil promotere sine medlemskap på egen stand