Stor interesse for førstehjelpskurs!

Publisert av Tor Henriksen den 23.01.23.

Det er viktig å kunne bidra med umiddelbar hjelp når noen blir akutt syke eller rammet av en ulykke.

Tirsdag 17. februar ble det gjennomført Førstehjelpskurs i Røde Kors sine lokaler på Sandnes. Interessen var stor blant Norsk Bobilforening Region Sør sine medlemmer med totalt 23 fremmøtte. Denne gangen ble det lagt vekt på livreddende førstehjelp ved hjertestans. Stein, fra Røde Kors Førstehjelp var både kunnskapsrik og engasjert så det var ikke vanskelig å få gjengen med på notene.

Det ble lagt vekt på hjerte- lungeredning (HLR) med mye praktisk øvelse så tett opp til virkeligheten som mulig. Hvordan enklest legge pasienten i stabilt sideleie eller hvordan prate til personer som er i sjokk eller hysteriske.

Vi ble også drillet på bruk av hjertestarter og hvordan vi best kunne samarbeide med hverandre. Etter 3 timer var vi både mer kunnskapsrike og godt fornøyd med egeninnsatsen. Takk til Stein fra Røde Kors for et kjempefint gjennomført kurs.

Under følger noen bilder fra kurset. Det er også et tankekors at kurset i Kristiansand, måtte avlyses da det var alt for få påmeldte.